SOCIĀLO DIENESTU TURPINA VADĪT SARMĪTE SEGLIŅA
Kuldīgas novada Domes deputāti 31. jūlija sēdē nolēma atkārtoti apstiprināt Sarmīti Segliņu par Kuldīgas novada pašvaldības aģentūras “Sociālais dienests” direktori.
Sarmīte Segliņa vada Kuldīgas novada pašvaldības aģentūru “Sociālais dienests” kopš 2020. gada 1. jūlija. Viņai ir otrā līmeņa profesionālā augstākā izglītība iestādes un uzņēmuma vadībā, kā arī profesionālais maģistra grāds sabiedrības vadībā, iegūts Liepājas Universitātē. Papildus tam viņa regulāri pilnveido savas zināšanas profesionālajos kursos, konferencēs un apmācībās, un virza arī sociālos darbiniekus profesionālajai pilnveidei.
Atskatoties uz paveikto aizvadītajā darba periodā, nākas secināt, ka ikdienu piesātinājuši dažādi izaicinājumi, proti,
- 2020. gadā līdzīgi kā citās Latvijas pašvaldībās tika ieviestas sociālā darba specializācijas, nodrošinot, ka katrā pagastā ir pieejams attiecīgās specializācijas darbinieks; tāpat 2020. gadā tika uzsākta projekta “Kurzeme visiem” īstenošana, kā arī visi saskārāmies ar Covid -19 pandēmiju.
- 2021. gadā stājās spēkā Administratīvi teritoriālā reforma, kā īstenošana rezultātā tika veiktas izmaiņas normatīvajos aktos un izveidoti vienoti saistošie noteikumi. Ne mazākus izaicinājumus nācās pārvarēt nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, kā arī pārvarot energoresursu krīzi.
- 2023. gadā tika pārņemta Deinstitucionalzācijas projekta laikā izveidotā infrastruktūra un ieviesti jauni pakalpojumi Dzeldā savukārt 2024. gadā – arī Kuldīgā. Vienlaikus 2024. gadā tika uzsākta sociālo pakalpojumu kvalitātes izvērtēšana, pabalstu aprēķinu pārbaužu ieviešana; tika uzsākta aprūpes mājās pakalpojuma ieviešana bērniem.
- Savukārt 2025. gadā tika ieviests jauns sociālais pakalpojums jauniešiem pēc ārpusģimenes aprūpes.
Veiksmīgi pārvarot minētos izaicinājumus, izdevies ieviest jaunus pakalpojumus (paplašinātas iespējas sociālās rehabilitācijas pakalpojumam, ieviesti Grupu dzīvokļu, Specializēto darbnīcu, Dienas aprūpes centru, Krīzes dzīvokļa un Aprūpes mājās bērniem pakalpojumi; sociālā mentora pakalpojums, finanšu pratības apguve, atbalsta grupas pakalpojumi jauniešiem pēc ārpusģimenes aprūpes); realizētas sociālo prasmju un grupu nodarbības, izglītojošas nodarbības vecākiem “Sarunas par bērnu audzināšanu”, ieviests pabalsts politiski represētām personām; savukārt mājokļa pabalstam ieviesta jauna aprēķina un izmaksas kārtība. Lai atvieglotu iedzīvotājiem pieteikšanos pie darbiniekiem, ieviesta vienota pieraksta kārtība. Minētajā periodā veicināta sociālo pakalpojumu pieejamība pagastos (piemēram, asistenta pakalpojums), ieviesta sociālo pakalpojumu kvalitātes izvērtēšana, izstrādāti saistošie noteikumi un priekšlikumi sociālā darba uzlabošanai, izveidota mākoņtelpa dokumentu un veidlapu lietošanai tiešsaistē (atbalsts darbiniekiem), uzsākts uzturlīdzekļu piedziņas process vecākiem, kuri nerūpējas par bērniem un nesadarbojas ar sociālo dienestu.
Liels ieguldījums veikts arī personāla attīstībā: nodrošinātas profesionālās pilnveides iespējas (semināri, kursi, metodiku apguve). Piecu gadu laikā 27 darbinieki apguvuši Labklājības ministrijas organizētās ilgstošās apmācības no 80 – 340 mācību stundām, pārēje darbinieki – apmācības no 10 – 40 stundu apjomā. Tikko 7 sociālie darbinieki apguva 175 stundu apmācību kopienu sociālā darba metodikā un šobrīd trīs kolēģi apgūst ilgstošās apmācības sociālajā darbā ar senioriem, ar atkarīgām personām un krīzes intervencē. Nodrošināts darbinieku psiholoģiskais atbalsts – supervīzijas, labbūtības diena, darba kolektīva pasākumi, pieredzes braucieni, Sociālo darbinieku dienas atzīmēšana, ieviestas ikmēneša darba sanāksmes kopā visam kolektīvam un atsevišķi pa specializācijām, nodrošināts metodiskais atbalsts un atbalsta personāls sociālajiem darbiniekiem (nodaļas vadītājs, vecākais sociālais darbinieks, lietvedis, datorspeciālists), aktualizēts un iedzīvināts WhatsApp saziņas kanāls, uzsākta DVS lietošana un elektronisko dokumentu aprite, veiktas anonīmas darbinieku aptaujas un uzlabota fiziskā darba vide (datortehnika, aprīkojums).
Arī nākamajā darba periodā plānu ir daudz!
Tiks ieviestas Labklājības ministrijas izstrādātās metodikas darbā ar senioriem, atkarīgām, vardarbībā cietušām un krīzē nonākušām personām. Paredzēta kopienas sociālā darba attīstība un atkarību speciālista piesaiste. Tiks uzlabota sociālā darba uzskaite un administrēšana, ieviešot lietojumprogrammu DigiSoc un nodrošinot darbinieku apmācības.
Nākamajā periodā plānota esošo sociālo pakalpojumu un materiālā atbalsta nodrošināšana, kā arī sociālās situācijas izvērtēšana un pakalpojumu attīstība, ņemot vērā iedzīvotāju vajadzības. Tiks turpināts darbs pie sociālo pakalpojumu minimālā groza nodrošināšanas, tostarp atelpas brīža pakalpojuma ieviešanas. Plānota arī jaunu pakalpojumu attīstība – atbalsts bērniem ar grūtībām, kuriem nav noteikta invaliditāte, labklājības atbalsta personas piesaiste senioriem, nakts patversmes izveide un citi risinājumi.
Darbs ar ģimenēm tiks papildināts ar daudzpakāpju riska novērtēšanas pieeju, kas līdz 2028. gadam kļūs obligāta, kā arī tiks ieviests sociālā gadījuma vadīšanas modelis. Tiks turpināta darbinieku profesionālās kompetences pilnveide, nodrošinot apmācības, supervīzijas, pieredzes apmaiņas braucienus un iniciatīvu atbalstu. Tiks veicināta darbinieku labbūtība, organizējot darba sanāksmes un neformālus pasākumus. Lai pilnveidotu darbu, tiks ieviestas īsas darbinieku noskaņojuma aptaujas, atkārtotas atgriezeniskās saites vākšanas iniciatīvas, kā arī strukturētas sarunas ar nodaļu vadītājiem un darba grupu izveide priekšlikumu sagatavošanai un ieviešanai.
*Saskaņā ar normatīvajiem aktiem pašvaldības aģentūras direktoru amatā ieceļ dome uz pieciem gadiem. Beidzoties Sarmītes Segliņas pilnvaru termiņam, viņas līdzšinējais darbs un redzējums par aģentūras attīstību tika izvērtēts īpaši izveidotā komisijā. Komisija analizēja aģentūras darbības rezultātus, direktores pašnovērtējumu, kā arī iestādes darbinieku un sadarbības partneru sniegto vadītājas profesionālās darbības novērtējumu.